onsdag 14. mai 2014

Quiltet vognteppe

Siste innlegg i denne bloggoppdateringsrunden er vognteppet som jeg sydde da vi ventet på vår lille prinsesse. Jeg innser at jeg er mest glad i å sy klær, men mått prøve meg på litt quilting mens vi ventet på at hun skulle komme. 


Utgangspunktet for fargevalget var dette herlige stoffet med små glade prinsesser på. Også tenkte jeg at det må være lov å bruke litt skarpe farger til baby også, og ikke bare sukkersøte pasteller...


Prinsessestoffet ble forsiden i vognteppet, og jeg fant disse stoffene som jeg skulle sy vindmøller av.


Mellom vindmøllene og foret er det platevatt, og jeg har quiltet gjennom alle lagene før jeg kantet teppet med lilla stoff. Jeg hadde egentlig tenkt å sy i mønster over vindmøllene, men etter å ha kjøpt nye trykkføtter og prøvd meg litt frem innså jeg at maskina mi ikke var helt egnet for det. Og ingeniør som jeg er liker jeg jo rette linjer! Valgte å sy litt innpå hver vindmølle for at det skulle gi en fin effekt. Og jeg ble veldig fornøyd da jeg var ferdig. Nå har jo jenta blitt tre år, og for lengst vokst fra dette teppet, men jeg har tatt var på det som en liten skatt. Så får vi se om hun får det til dukkene sine, eller om det går i arv (etter hvert....).


Jeg synes det var litt vanskelig å sy disse vindmøllene, helt til jeg fant denne geniale tutorialen på YouTube:


Eneste man må være oppmerksom på er at vindmøllene blir litt mindre når man bruker denne metoden (det var i alle fall min erfaring), så sy en prøvelapp først.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...